01november

NG FF VLHDN

Ik ben gefascineerd door wat maakt dat je doorzet of juist snel afhaakt. Waarom lukt het me wel om 4 uur te sporten per week maar niet om elke dag vers fruit te eten?  Lukt het me wel om dagelijks een spelletje te spelen met onze jongens maar niet om vaker te mediteren. Ik weet dat ik op tijd moet gaan slapen want dan functioneer ik beter en toch moet ik eerst hoofdpijn krijgen en me ziek voelen om op tijd in bed te liggen. Ik weet wat goed voor me is maar doe het niet altijd.

In mijn training heb je ervaren wat jou helpt om meer ontspannen te zijn en toch doe je het niet altijd. Mijn tips helpen je herinneren dat je wekelijks stil mag staan bij de vraag: ‘Hoe gaat het met mij?’. Wat heb je nodig om juist die dingen te gaan doen die goed voor jou zijn. Waarschijnlijk doe je het niet altijd.
Je dient een nieuw gebruik 60 dagen achter elkaar uit te voeren voor het geautomatiseerd is. Dus pas na 60 dagen wandelen gaat het je minder moeite kosten om dagelijks te wandelen.  Dan moet je het wel heel graag willen om je deze nieuwe attitude eigen te maken.

Er zijn mensen die 3 uur in de rij staan om een schilderij te bezichtigen. De beloning overtreft blijkbaar het in de rij staan. Er zijn mensen die zo graag de marathon willen uitlopen dat ze kruipend over de finish gaan. Als het je lukt om die eagerness te koppelen aan dat wat jij graag wilt dan ga je het bereiken.

De noodzaak om ergens voor te gaan speelt ook een grote rol bij het volhouden van ..... Sommige mensen moeten zich 8 uur inspannen om drinkwater te krijgen of een vis te vangen.

8 tips om eindelijk dat te gaan doen wat er nodig is om gezond te blijven.
Eerste stap, kies een doel. Wat dien jij te doen om gezond te blijven of gezonder te worden? Ik leg de 8 tips uit met als voorbeeld het doel om elke dag 30 minuten te wandelen.

Stay in line.

Realiseer je dat elke keer dat je de gelegenheid voorbij laat gaan om je doel te bereiken je eigenlijk uit de rij stapt. Als je een attractie van een pretpark wilt ervaren moet je in de rij gaan staan. Als je niet in de rij gaat staan of als je halverwege besluit uit de rij te stappen, maar je bedenkt je later weer, dan mag je weer achter aan de rij aansluiten – niet slim. Neem het je elke dag voor om te wandelen.  Dus, ik ga vandaag wandelen, ik zie mezelf wandelen en voel de voldoening als ik heb gewandeld. Richt je aandacht op je beloning. Kies er elke dag voor om in de rij met de beloning te gaan staan.

Niet nadenken.

Als je gaat nadenken dan geeft je brein allerlei redenen om niet te gaan wandelen. Krijg je discussie tussen welles (het is goed voor me) en nietes (het regent). Aangezien 70% van je gedachten negatief zijn wint nietes heel vaak. Je ligt ‘s morgens in bed, je hebt jezelf voorgenomen om de dag met wandelen te beginnen en je wekker gaat. Als je gaat voelen dan schreeuwt je lichaam “Blijf liggen, ik ben nog moe, het is koud en ik ben nog duf.” “Ik wandel tussen de middag wel”: typisch een gedachte. Niet voelen en niet denken, maar hup uit bed. Zit je na het eten op de bank, heb je jezelf voorgenomen om na het journaal te gaan wandelen. Hup, niet nadenken maar schoenen aan.

Ik heb geen zin.

Zin is zo overrated (overschat). Je hebt geen zin nodig om te wandelen. Je hebt geen zin nodig om te gaan wandelen. Hecht minder waarde aan ‘zin’.

Succesmomenten.

Stap in gedachten naar het moment dat je moeiteloos, succesvol was. Weet dat je al eens eerder hebt ervaren dat je kunt volhouden. Gebruik de energie en kracht die in dat moment zat om jouw beweging in het hier en nu te kunnen maken. Voel hoe het nagenoeg vanzelf ging en zie dat je dat nu weer doet.

Beloofd is beloofd.

Een afspraak met jezelf is net zo belangrijk als een afspraak met een ander. Ik neem mezelf voor om vanavond te gaan wandelen (een spelletje te spelen met mijn kinderen of gewoon relaxed thuis te zijn). Mijn leidinggevende vraagt of ik kan overwerken. Als ik die avond een afspraak met een klant had gehad, had ik gezegd dat ik niet kon. Maar nu heb ik een afspraak met mezelf en die kan ik zonder nadenken niet nakomen. Stop daarmee. Een afspraak met jezelf is net zo belangrijk als een afspraak met een belangrijke klant.

Buddy.

Spreek met een vriend af dat je elke ochtend sms’t, whatsappt of mailt wat je die dag gaat doen. Door een ander deelgenoot te maken van jouw ‘to do’ ga je dit eerder doen dan als je het in je eigen hoofd houdt. Informeer de ander zodra je het gedaan hebt. Geen oordeel of smoesjes gewoon een ‘Ja, het is me gelukt’ of ‘Nee, het is me niet gelukt’. Je zult verbaasd zijn dat je niet alleen jezelf een plezier doet maar de ander ook. Vier natuurlijk je successen met een ander, het delen van je blijdschap over je succes is motiverend voor jou en de ander.

Heb compassie met jezelf.

Als het ondanks je goede voornemen toch niet lukt, je bent uit de rij gestapt. Het is. Je kan een heel verhaal maken waarom je een ‘slappeling’ bent of met allerlei excuses komen waarom het niet gelukt is.  Dat is allemaal niet belangrijk, stap morgen gewoon weer in de rij. Waarschijnlijk veroordeel je iemand anders ook niet als deze even afhaakt. Weet dat je elk moment weer kunt beginnen.

Noodzaak.

Zorg dat je heel helder hebt dat er een noodzaak is om dit vol te houden. Voel de pijn als je dit niet doet en de noodzaak om dat te doen wat je gezond houdt. Snap dat je dit doet voor je gezondheid op langere termijn. De meeste afleidingen vervullen iets op korte termijn.

Posted in Blijf gezond

Contact

mob: 0652-676795

e-mail: mail[at]maudvanderstruijk.nl