Tips

Geef je over en laat los..... mijn tips moet je niet alleen lezen maar gewoon doen.

Tips
27oktober

Neuroplastisiteit.

Sinds jaar en dag ben ik blij met elke oefening die mijn brein tot rust brengt en mijn stemming in balans houdt. Zonder me eigenlijk af te vragen waarom het werkt. Geprikkeld door mijn lezers ben ik op zoek gegaan naar de theorie, wetenschap en werking van mijn oefeningen.

Professor in psychologie en psychiatrie Richard Davidson geeft antwoord op mijn vragen. Hij is jaren in de gelegenheid geweest om hersenactiviteit te meten bij heel veel verschillende mensen. Van baby's, studenten, depressieve mensen en gezonde mensen. In de loop van de jaren ontdekte hij dat een lage of hoge activiteit in de prefrontale cortex invloed heeft op het emotioneel functioneren van mensen. Tevens ontdekte hij dat het nogal uitmaakt of de lage of hoge activiteit in de linker of de rechter prefrontale cortex plaatsvindt.

De prefrontale cortex speelt een rol in ons emotionele leven, namelijk het vermogen om je emoties te reguleren, theory of mind, prosociaal gedrag, een gewenst doel in gedachten houden en een actieplan te formuleren om dit doel te bereiken.

Linker prefrontale cortex.
Positieve en blije ervaringen vergroot het aantal verbindingen in de linker prefrontale cortex. Mensen met een lage activiteit in de linker prefrontale cortex of een hersenbeschadiging hebben, ervaren een gebrek aan plezier en zijn somberder. Voelen zich minder gemotiveerd om iets te ondernemen, het onvermogen om doelen te stellen of halen.


Rechter prefrontale cortex.
Als je waakzaam bent, als je je niet veilig voelt maakt je verbindingen in je rechter prefrontale cortex. Alle negatieve ervaringen worden hier verwerkt. Als je veel negatieve gebeurtenissen meemaakt is de activiteit hier groter.

Mocht je in je leven veel op je bordje hebben is de kans groot dat je een verhoogde activiteit hebt in je rechter prefrontale cortex, je ervaart minder plezier en daardoor verlaagt je activiteit in je linker prefrontale cortex. Gezonde mensen hebben in beide helften van de prefrontale cortex activiteit.

Vroeger dachten wetenschapper dat hersenen hun werk deden of niet. Tegenwoordig weten we dat ze neuroplastisch zijn. Dit betekent dat ze naar gelang verbindingen in de hersenen verdikken of verdunnen. Als ik
viool leer spelen dan maak ik in mijn motorische cortex en andere delen van mijn hersenen nieuwe verbindingen aan. Stop ik na 2 jaar met viool spelen dan zullen deze verbindingen verdwijnen. Maar als ik niet fysiek viool speel maar alleen in gedachten mijn ogen langs de bladmuziek laat gaan en in gedachten mijn viool vasthoud en de strijkstok beweeg maak ik dezelfde verbindingen aan.

Dus als ik dagelijks geconfronteerd word met emotionele ballast, agressie, intimidatie dan maken mijn hersenen nieuwe verbindingen aan in de rechter prefrontale cortex.

Als ik dagelijks plezier maak, lach, liefde voel, de positieve emoties activeren mijn linker prefrontale cortex. Hierdoor blijf ik emotioneel weerbaarder, gelukkiger en vitaler.

De enige sleutel die is gevonden om invloed uit te oefenen op een balans tussen linker en rechter prefrontale cortex is via meditatie, visualisatie, mindfulness  en alle andere 'malle', 'vage' tips die ik in mijn blogs heb omschreven.

Het veranderen van je gewoonten, gedachten of gevoelens kan alleen met vage, maffe, zweverige oefeningen. Maar als je kijkt naar hoe verontwaardiging ontstaat na een agressie ervaring: Twee mensen zeggen van alles tegen elkaar en daar raak je van slag van. Hoe vaag, maf en zweverig is dat?

In de tips hiernaast geschreven staan heel veel verschillende oefeningen die helpen om meer balans te vinden in je hersenen en dus ook in je gevoelsleven. Ontdek welke bij je past. Geen brein is hetzelfde, zo ook niet de sleutel die je gezond houdt.

Posted in Neuroplasticiteit

Contact

mob: 0652-676795

e-mail: mail[at]maudvanderstruijk.nl

Praktijk te Epse (dorpje onder Deventer)