13januari

Een manier om met walging om te gaan.

Masseer je oren.

Waarom walging? Omdat deze emotie - naast boosheid, onmacht en verdriet - in het rijtje hoort van de veel voorkomende emoties van hulpverleners. Walging heeft als functie dat je geen lichamelijk contact maakt met ziektekiemen die afkomstig zijn van anderen of je omgeving. Een beschermingsmechanisme van je brein om te voorkomen dat je ziekte verspreidt. Op het moment dat je ziet, ruikt of proeft dat iets onhygiënisch, oneetbaar of ziekmakend is, zullen je hersenen er alles aan doen om je uit de buurt te houden. Naast fysieke walging heb je ook morele walging. Hierbij kun je denken aan wat er in oorlogsgebieden gebeurt.

Als hulpverlener kom je in veel verschillende situaties terecht. Dit kan op straat zijn of bij mensen thuis. Een collega politieagent omschreef eens de onpasselijke lucht van uitwerpselen en verrotting tijdens het betreden van een woning. De sfeer van onmenselijkheid, niet weg kunnen lopen en geen versterking krijgen maakte het gevoel van walging groter.


Ben je het zat om deze emotie weg te stoppen of ongevraagd weer te ervaren? Als je de lucht, de smaak of het beeld van walging niet van je afgeschud krijgt kun je de volgende vier stappen volgen.
Stap 1.  
Kies een zin die of woord dat je geruststelt.
Bijvoorbeeld vrede, acceptatie of rust.
‘Het komt allemaal goed’. ‘Ik ben in vrede met mijn bestaan’. ‘Ik mag dit nu loslaten’.
Stap 2.
Plaats je wijsvingers op de nulpunten in je oren.
Stap 3.
Maak contact met je gevoel van walging.
Stap 4.
Masseer het nulpunt. Maak contact met je gevoel van walging en masseer je nulpunten en  spreek jouw geruststellende zin of woord herhaaldelijk uit. Adem rustig in en uit terwijl je de zinnen in je hoofd of zachtjes en geruststellend opzegt.


In het begin kan het even duren voor je gevoel van walging oplost. Heb geduld en gun jezelf de tijd om dit gevoel los te laten. Je kan deze oefening direct toepassen als je de emotie walging hebt ervaren. Ook als het om een terugkerende  beleving gaat die je enige tijde geleden hebt ervaren.

Deze oefening helpt ook tegen morele walging.

Voer de oefening een paar keer per dag en een aantal dagen achter elkaar uit om de emotie goed te kunnen loslaten.

Posted in Een manier om met emoties om te gaan.

Contact

mob: 0652-676795

e-mail: mail[at]maudvanderstruijk.nl