06december

Flexibiliteit maakt je succesvoller.

Belangrijke functies van je brein zijn de executieve functies. In de map ‘hersenen en emotie’ kun je meer lezen over executieve functies. Flexibiliteit is een belangrijke functie en van essentieel belang binnen de vitaliteitsdriehoek.

Je lijf dient soepel te blijven. Nu hoef je jezelf niet dubbel te kunnen vouwen, maar je spieren, gewrichten en aderen hebben dit wel nodig om jou gezond oud te kunnen laten worden.
Je hebt mentale flexibiliteit nodig om de juiste dingen te doen en te zeggen als je bij een crisis aankomt. Het gaat deels om kennis maar ook over aanpassen, inleven en snel handelen. Invloed uitoefenen en kunnen sturen op je gedachten vraagt mentale flexibiliteit.
Het lastigste is nog wel om emotioneel flexibel te zijn. Kiezen of je een emotie wilt laten zien in een vervelende situatie en op welke manier. Goed om kunnen gaan met een onprettig gevoel of hinderlijke signalen van het lijf, kan moeilijk zijn.

Kun je dit niet dan loop je tegen deze zaken aan:

Je ervaart verandering als een persoonlijk aanval. Je voelt veel weerstand bij verandering. Je vindt het lastig om te stoppen met zaken die zinloos zijn, je blijft maar doorgaan. Je gedrag is star en rigide, je wilt graag dat iets op jouw manier gedaan wordt. Je houdt je vast aan je eigen aanpak. Je hebt moeite met taken die een open eind hebben. Je kunt slecht een oplossing voor een probleem bedenken. Het lukt je niet om van negatieve gedachten af te komen. Je bent niet in staat om jezelf tot rust te krijgen.
Persoonlijke eigenschappen zoals graag controle willen hebben, perfectionisme en een grote behoefte aan zekerheid kunnen je weerhouden om flexibel te zijn. Je staat je eigen groei in de weg. Je komt onvoldoende uit je comfortzone.

Op welk niveau mag jij flexibeler zijn?

Om antwoord op deze vraag  te kunnen geven dien je wel in staat te zijn om te reflecteren. Hoe gaat het met je? Waar beweeg jij je onvoldoende, waar ben jij star en niet flexibel?
-Is dat op momenten dat je moet kiezen tussen wat goed voor jou is of wat goed voor een ander is?
-Is dat in je contact met je collega’s, kinderen of derden?
-Is dat op het moment dat iemand zijn werk niet goed doet?
-Is dat als iemand niet doet wat je zegt?
-Is dat in je omgang met mensen die agressief zijn?
-Is dat in omgang met je gevoelens van teleurstellingen? Boosheid? Verdriet? Onbegrip?

Vraag aan drie personen uit je omgeving: ‘Hoe flexibel vind je mij?’
Noem drie situaties of contexten waarin je minder flexibel bent?

Kies uit de volgende niveaus waar je aan wilt werken. Laat je inspireren door de tips:

Fysieke flexibiliteit

  • Stop met roken, dit is slecht voor je hart en vaten.
  • Beweeg dagelijks, het liefst 30 minuten.
  • Eet gezond, veel groenten en fruit.
  • Voorkom hoge bloeddruk.
  • Eet minder geraffineerde suiker en voorbewerkt voedsel.

Mentale flexibiliteit

  • Keer negatieve gedachten om naar gezonde gedachten.
  • Vertel je regelmatig hetzelfde verhaal? Stop it.
  • Noem voor elk probleem drie creatieve oplossingen voor je verder gaat. Oplossingen door middel van meer geld en meer materiaal / mensen mag je niet noemen.
  • Geef één keer per dag je collega de gelegenheid om te besluiten hoe jullie het gaan doen.
  • Stel jezelf gerust, het komt allemaal goed, ook als het niet perfect is. Rule Number six, lach eens wat vaker om jezelf.

Emotionele flexibiliteit

  • Accepteren geeft rust. Dit kun je bereiken door zinnen te zeggen die beginnen met ‘Ik accepteer waar ik geen invloed op heb. Ik accepteer…’
  • Spreek je gevoel vaker uit. Niemand hoeft iets op te lossen. Zeg: ‘Ik ben boos’. ‘Ik ben niet blij’.
  • Schrijf je emotie op een briefje. Frustratie, onmacht, angst. Draag dit een dag bij je en laat het briefje dan los. Door dit in een versnipperaar te stoppen,  te verbranden of verscheuren.
  • Elke keer als je een emoties voelt opkomen (waarvan je weet dat het gedrag dat daaraan gekoppeld is niet functioneel is) adem je 3 keer heel snel in en uit je neus. Briezen. Kies dan voor een ander gedrag.
    Bijvoorbeeld: waar ik altijd - als ik boos word omdat er iets stuk is - direct mijn stem verhef, zal ik eerst heel snel drie keer in en uit ademen via mijn neus en dan vragen wat er gebeurd is. Waar ik de neiging heb om te gaan huilen als iemand agressief tegen me doet, zal ik eerst briezen,  mijn stem herpakken en mijn ongenoegen uitspreken.

Flexibiliteit voor de vitaliteitsdriehoek.

  • Draag je horloge aan je andere arm.
  • Eet eens iets anders van de menukaart.
  • Ga bij een vergadering op een andere stoel zitten, tijdens een seminar aan de andere kant van de zaal.
  • Ga een gesprek aan met een vreemde.
  • Vraag iemand van een andere generatie om een oplossing.

Hoe ga je om met niet-flexibele mensen?

  • Stel ze gerust, praat rustig en vertel dat het goed komt als jullie het nu anders gaan doen.
  • Herhaal regelmatig dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Dat een andere weg, een andere manier ook tot een goed resultaat  zal leiden.
  • Creëer een één op één moment en geef ze feedback op hun gedrag. Vertel ze gerust wat het effect van hun inflexibel gedrag is.

Wat levert het op?

Je krijgt het vermogen om vloeiend te schakelen en je aan te passen aan veranderende eisen en prioriteiten. Je kunt makkelijk je kijk ergens op veranderen. Je past verschillende regels in verschillende omstandigheden toe. Je kunt beter toegeven en inzien dat je fout was. Je geeft niet altijd de ander of de buitenwereld de schuld van tegenslag in je leven.
Je kunt je beter aanpassen aan een veranderende omgeving, je ziet eerder kansen maar je kunt ook beter op gevaar anticiperen. Flexibiliteit maakt je succesvoller.

Posted in Hersenen en emoties.

Contact

mob: 0652-676795

e-mail: mail[at]maudvanderstruijk.nl

Praktijk te Epse (dorpje onder Deventer)