14april

Rust in je hoofd voor het slapen.

Voor je gaat slapen.

Je pieper gaat en je ontvangt een melding van een woningbrand. Verder niet zo heel bijzonder. Bij het aanrijden zie je dat de bewoner net door het personeel van de ambulancedienst wordt onderzocht. Ondertussen verneem je van de meldkamer dat de bewoner is overleden. Een collega had zijn eerste uitruk en was erg geschrokken. De collega van de meldkamer werd heel onzeker. Voor je het weet zit je op de kazerne met het BOT-team om je heen. Jij rijdt uren later beduusd naar huis.

 

Je ligt in bed. De indrukken van de dag zweven door je hoofd. Flarden van beelden, geluid en gedachten komen af en aan. Je ligt al even in bed maar je adrenaline houdt je lichaam in paraatheid. Je weet dat je morgen weer vroeg op moet en nu beter kunt gaan slapen maar het lukt je niet. Het is al laat, je wilt niemand wakker maken, eigenlijk je bed niet uit maar je bent overgeleverd aan emoties, vragen die je maar niet beantwoord krijgt, zorgen over anderen en acties die je niet mag vergeten. Had ik maar dit gedaan en had ik maar dat gezegd.

Er zijn zoveel verschillende aanleiding om zo in bed te liggen, malen over de gebeurtenissen van de dag. Je kind dat gepest wordt, een dierbare die ziek wordt, gedoe op de zaak of een spannende klus. De inhoud van de film die je afspeelt kan verschillen maar wakker liggen is het universele effect.

Om weer in slaap te komen gaan de volgende stappen je helpen. Lees ze rustig door zodat je de stappen kunt uitvoeren als je de volgende keer naar het plafond ligt te staren.

  1. Stap uit de scene.
  2. Kijk naar het filmdoek waar jouw beelden, geluiden, gedachten en de indrukken van de gebeurtenissen voorbij komen.
  3. Maak voor elk sleutelfiguur een scenario dat leidt tot een slot van het verhaal.
    Adem in en uit.
    a.    Zie voor je hoe je collega thuis in bed in slaap is gevallen. Adem rustig in en uit
    b.    Zie voor hoe je andere collega thuis in bed in slaap in gevallen. Adem rustig in en uit.
    c.    Zie voor je hoe de bewoner in het ziekenhuis bed in een diepe slaap is gevallen. Adem rustig in en uit.
    d.    Zie voor je hoe jij zelf ligt te slapen. Adem rustig in en uit.
    Maak voor alle personen het verhaal af, maak de scene af. Het liefst een verhaal dat je gerust stelt, waar je vrede mee kunt vinden. Er zijn gebeurtenissen en films die niet goed aflopen en toch komt er een einde aan de film en zo ook aan de gebeurtenis van de dag. Zet het geluid zachter en maak de kleuren doffer.
  4. Stop het herhalen van scènes uit je film. Breng het verhaal tot ‘the end’. Net als bij een echte film stopt het verhaal een keer. Punt.

Mocht zich dan nog een nieuw sleutelfiguur aanmelden in je gedachten dan breng je ook die scene tot een einde.

Slaap lekker.

Posted in Beter slapen

Contact

mob: 0652-676795

e-mail: mail[at]maudvanderstruijk.nl

Praktijk te Epse (dorpje onder Deventer)