Deel 2. Conflicten.

Wat is een conflict?

Elke situatie waarin er divergente standpunten bestaan, hetzij in activiteiten en hun streefdoelen, hetzij denkbeelden over abstracte of concrete begrippen en waarbij de standpunten als (secundaire definitie:) onverzoenbaar worden beschouwd, zodat het conflict enkel door manipulatie kan opgelost worden: keuze of compromis. (tertiaire definitie:).
of
Een verschil van mening dat heeft geleid tot ruzie.

Hoe ingewikkeld kun je het maken. Het is niet zo raar dat we conflicten associëren met negatief, lastig of eng, als dit de omschrijvingen zijn die je op internet vindt. Ik nodig je uit om nogmaals naar het volgende filmpje te kijken om je mindset omtrent functioneel conflict hanteren uit te breiden.


Het filmpje schetst de verschillende manier waarop we met een conflict omgaan. De meeste vormen zijn niet effectief en zelfs destructief. Disfunctioneel voor je relaties en voor je eigen gezondheid.

Functionele definitie:

Een conflict is een behoefte die je hebt ten opzichte van iemand die niet wordt vervuld.

Oké, als je er op deze manier naar kijkt, kun je veel vaker en makkelijker je ongenoegen uitspreken. Ook al gaan veel zaken goed op je werk, er zijn ook zaken die beter kunnen. Teams die kritisch kunnen zijn functioneren beter, leveren een betere kwaliteit en maken minder fouten.

De volgende drie vragen helpen je om nog meer inzicht te krijgen in jouw functioneren.

  1. Wat heb je uit je nest meegekregen over conflicten? Welke voorbeeld hebben ze je mee gegeven als het gaat om conflicten? Is dit functioneel?
  2. Hoe neem je dit mee in de samenwerking met anderen?
  3. Wat zou je anders willen doen?

Je overtuigingen en gedachten over conflicten vormen je gedrag. Ben je bang voor weerstand dan zul je het gesprek sneller uit de weg gaan. Ben je bang om de ander te kwetsen kan het zijn dat je ontkent dat er iets speelt. Je maakt het kleiner: Ach, het is allemaal niet zo erg, het valt reuze mee. Nee, hoor er is niets aan de hand.
Bedenk dat je jezelf en de ander de kans ontneemt om te leren en te groeien.

Je kunt in een conflict twee dingen doen:

1. Je spreekt je eigen behoefte uit:
-Welke behoefte heb je in relatie met je collega?
- Spreek je behoefte uit.
- Ga na of je behoefte vervuld kan worden.

Als je behoefte niet vervuld kan worden ga dan in onderhandeling. Je kunt altijd een compromis vinden, als je je uitspreekt kan de ander ook meedenken in de oplossing.

2. Je vraagt naar de behoefte van de ander.
- Welke behoefte heb jij?

Als jij je irriteert aan iemands gedrag dan kun jij jouw behoefte uitspreken maar je kunt ook vragen welke behoefte achter het gedrag van de ander zit.
Waarom zeg je ja in de vergadering maar doe je nee. Vanuit welke behoefte doe jij dat?
Waarom ben jij altijd zo streng en volgens de wet? Welke behoefte vervul je daarmee? Welke behoefte drijft jou omdat zo te doen?