Minder stress

Stress wordt niet alleen bepaald door gedachten, emoties of gebeurtenissen maar ook door gedrag. De vier basale gebieden die  vaak worden geschaad door problematische gedrag, waardoor chronische stress kan ontstaan, zijn: eten, drinken, slapen en bewegen. Deze aspecten van ons leven zijn belangrijk voor ons algehele welzijn.

Hoe je eet, drinkt, slaapt en beweegt, wat je eet en drinkt, hoeveel je of hoe weinig je eet, drinkt, slaapt of beweegt is van invloed op de mate waarin je lichaam stress ervaart.

Hoeveel koppen koffie drink je per dag? Meer dan 3 geeft je onnodig stress.
Drink je minimaal 1,5 liter vocht per dag (dit mag inclusief je 3 kopjes koffie zijn)? Te weinig drinken veroorzaakt ook fysieke stress.
Let op! Meer dan 1 glas frisdrank per dag veroorzaakt  stress.
Drink je te veel alcohol? Voor mannen zijn maximaal 2 glazen per dag (1 dag per week niet) en voor vrouwen is maximaal 1 glas per dag (1 dag per week niet) prima. Mits je er een glas water naast drinkt.

Wat eet je op een dag? Hoeveel ongezonde dingen als snoep, vet of te veel snelle koolhydraten (koekjes en kant en klaar maaltijden) eet je op een dag? Teveel stress. Eet je te weinig? Teveel stress.

Hoe eet een drink je? Met aandacht of voor de tv of pc? Zonder aandacht eten, ook al eet je gezond voedsel, voedt je niet en veroorzaakt stress.

Kom je aan voldoende en heilzame slaap?
Ga je op tijd naar bed en sta je vroeg op? Onvoldoende of slechte slaap heeft een negatieve invloed op de lichamelijke en geestelijk gezondheid, het energiepeil en prestaties in het algemeen. Vanuit het perspectief van deze blog worden problemen om in te slapen meestal veroorzaakt door problematisch gedrag voor het naar bed gaan. De laatste 2 uur van de avond voor je gaat slapen kun je beter niet meer sporten, tv kijken (vanuit bed), achter de computer zitten, roken (nicotine houdt je wakker), (teveel) eten, (teveel) koffie drinken of meer dan 1 glas alcohol drinken. Dit problematisch gedrag veroorzaakt stress, dat op zijn beurt een nadelige invloed heeft op de slaap, wat weer leidt tot meer stress vanwege onvoldoende heilzame slaap. Een vicieuze cirkel die tot chronische stress kan leiden.

Krijg je voldoende beweging?
Beweeg je minder dan 30 minuten per dag dan ervaart je lichaam onnodige stress. Lees hier meer in mijn blog (energie & minder cortisol) voor meer tips om te bewegen. Je hoeft niet alleen heel actief te bewegen, ook langzaam en met aandacht bewegen zorgt voor ontspanning en rust.

Het klopt dat de ene persoon gevoeliger is voor de hoeveelheid van voedsel en de ander meer voor wat hij eet. Jij weet waar je stress van krijgt op het moment dat je dit leest. Besluit nu om het anders te doen.

Stop je disfunctionele gedrag nu!

Kies een gebied uit waar je mee wilt beginnen.

Dit mag de makkelijkste of de moeilijkste zijn dat maakt niet uit.

Kies er een en vereenvoudig je gedrag.