Niet blij.

Werken met iemand die je niet ligt, daar word je niet blij van en dat kan stress geven. In sommige gevallen heel veel stress. Terugkerende irritatie, frustratie en boosheid is niet goed voor je. Het kost je veel energie en het werk lijdt eronder. Soms kun je kiezen om niet met iemand te werken waar je niet blij van wordt maar vaak heb je geen keuze.
Hulpverleners hebben vaak met crisisteam te maken, bij elke uitruk moet je het doen met de mensen die dienst hebben. Elke klus met andere mensen, soms draai je een fijne dienst en ga je blij naar huis en soms ook niet.

Wat kun in die gevallen doen, als je niet blij wordt van een teamgenoot? Deze tips werken ook bij vaste collega’s of projectleden. Maar eerst een kleine tip van de sluier van wat we automatisch doen als we iemand ontmoeten.

Als we mensen (voor de eerste keer) ontmoeten scannen we hen razend snel, hun kleding, gezicht, stem en houding. We koppelen waarneembare kenmerken van de persoon aan kennis die we in ons geheugen hebben opgeslagen over hoe we denken dat mensen in elkaar zitten. Dit gaat automatisch zonder dat wij ons ervan bewust zijn. We leggen verbanden tussen eigenschappen die er helemaal niet zijn. Al jaren wordt er in onderzoeken geen objectief  verband gevonden tussen uiterlijke kenmerken van mensen en hun persoonlijkheidseigenschappen. Maar de uiterlijke kenmerken beïnvloeden ons oordeel wel.
We koppelen namen aan personen, we kennen een Koen van vroeger. Als hij aardig was is deze Koen ook aardig als hij vroeger onaardig was heeft deze Koen weinig kans dat ik hem aardig ga vinden (blog kaartenbak).

Als mensen een oninteressante indruk op ons maken gaan we geen diepgaand contact met hen aan waardoor we minder kans maken om ze beter te leren kennen en onze negatieve eerste indruk aan te passen.

Tevens zijn wij mensen zelden geïnteresseerd in de objectieve evaluatie van onze eerst indruk. In tegendeel, we hebben een confirmatieneiging. We hebben de neiging om alle dingen die ons oordeel over de ander bevestigen als waar aan te nemen. Alle dingen die ons oordeel kunnen doen veranderen niet te kunnen of willen zien. Dat maakt dat als we iemand onprettig vinden onze overtuiging niet wordt aangepast.

Zo zuiver is onze waarneming dus blijkbaar niet. Hoe kunnen we de ander een eerlijke kans geven? Wat helpt ons als het niet klikt?

  1. Spreek het uit. Vertel de ander dat je moeite hebt met zijn of haar gedrag of houding. Spreek in de ‘ik’-vorm. Vertel dat je het graag anders wilt, maar dat je nog niet weet hoe dat moet.
  2. Zoek de persoon op. Ga in relatie. Met een nieuwsgierige houding ga je op onderzoek uit naar de andere persoon. Wie ben jij? Op het moment dat we het verhaal van de ander horen verandert er vaak iets in onze houding, krijgen we meer begrip voor wie ze zijn en hun gedrag.
  3. Stop de modder. Het is mens-eigen om medestanders te vinden, steun te vinden in anderen omdat we graag bevestigd krijgen dat we gelijk hebben over de persoon waar we moeite mee hebben. Houd je oordelen voor jezelf.
  4. Vind gezamenlijke waarden. Deze tip is beter geschikt voor die situaties waarin je dagelijks met elkaar te maken hebt of in langdurige projecten samen moet werken en minder in crisisteams. Via deze link kun je beide de werkwaardentest doen. Met als doel om elkaar beter te leren kennen en begrip voor elkaar te krijgen. Vind met elkaar overeenkomstige waarden en irritaties zullen afnemen.

Als we iemand niet mogen hebben we de neiging om uit de buurt van die persoon te blijven. De oplossing zit in het elkaar opzoeken en elkaar beter leren kennen en begrijpen.