Ramp of rust?

Stel je laat je nieuwe mobiel stuk vallen, is dit een ramp of krijg je eindelijk rust.

Stress en cold-turkey omdat je gewend bent om om de haverklap je telefoon te pakken: om te zien of er sms’jes zijn, groeps-whatsapp’s, email, of om een blik te werpen op Facebook, Buienradar, Teletekst of vul maar in welke andere ‘onmisbare app’. Je bent compleet onthand. Grote stress omdat je mobiel pas over 6 weken gerepareerd is tenzij je morgen een nieuwe koopt.

Of geniet je van de rust?  Stap je moeiteloos terug in de tijd waarin er nog geen mobieltjes bestonden. Een paar dagen geen contact met je cyberwereld is voor jou prima. Of je mobiel nu opgeladen is of leeg, jij kijkt alleen in de pauze even of er nog iets belangrijks is. Een uitstapje met je gezin of vrienden verloopt prima zonder voortdurend op je mobiel te loeren.

Is je mobiel je vriend of je vijand? Weerhoudt je mobiel je ervan die dingen te doen waar het werkelijk om gaat?

Herken je jezelf in de volgende opmerkingen dan is het tijd om anders naar jouw relatie met je je mobiel te kijken.

  • Ik kijk meer naar het scherm van mijn mobiel, dan dat ik naar de wereld kijk.
  • Ik moet elke minuut even kijken of ik alweer een nieuw berichtje binnen hebt gekregen.
  • Als ik samen met mijn gezin aan tafel zit, thuis of in een restaurant, heb ik mijn mobiel in mijn hand.
  • Mijn mobiel ligt op mijn nachtkastje.
  • Ik ga nooit de deur uit zonder mobiel.
  • Ik raak in paniek als ik mijn mobiel kwijt ben.
  • Ik ben van slag als mijn mobiel leeg is of als ik geen oplaadsnoer bij me heb.
  • Tijdens een vergadering neem ik mijn mobiel even snel mee naar het toilet om niets te missen - anders wordt ik toch een beetje onrustig.

Stress als je mobiel stuk is, stress als je deze wel bij je hebt want je moet alles volgen.

Diagnose smartfone verslaving bestaat niet, wel cyberfrenie oftewel verslaving aan internet omdat je de hele dag toegang hebt tot internet. Of nomophobie oftewel ‘no mobile Phone phobia’ de paniek die je voelt als je mobiel stuk, leeg of kwijt is.

Je traint je hersenen onbewust om met kortdurende aandacht je werk te doen. Want elk moment van de dag zie je op je computer scherm dat er een mail binnenkomt of hoor je een bliep op je mobiel als een bericht binnenkomt. Lezen, leren, lastige stukken schrijven wordt steeds moeilijker. Onderzoek heeft uitgewezen dat het gemiddeld 20 minuten duurt voor je weer de concentratie en focus terug hebt van voor de onderbreking.

Hoeveel tijd zou jij per dag overhouden als je niet zo aan je mobiel geklonken zat?
Tijd voor die activiteiten die goed voor je zijn. Tijd voor jou om te sporten, wandelen, echt contact met je dierbare(n) of op tijd naar huis gaan.

Tips om zelf regie over je leven te houden:

  • Laat je mobiel thuis als voor een korte duur uit huis bent.
  • Zet je mobiel op vliegtuigmodus als je geconcentreerd moet werken en tijdens vergaderingen (je zult verbaasd zijn over de rust die je gaat ervaren).
  • Check je mail hooguit 2x per dag.
  • Stel bij het opstaan het checken van je mobiel uit. Ga eerst douchen, ontbijten enz.

Wie is de baas? Jij of je mobiel?