Rommel geeft stress.

Stapels met papieren, vensterbanken vol. Als jouw werkgever aan nieuw werken doet ben je een bofferd. Geen vaste werkplek, misschien een postvak maar verder niets.
Wennen, maar heerlijk om geen rommel meer te hebben. Mocht je toch nog in het bezit zijn van een eigen kamer; 'Kijk eens om je heen?'

Als het een rommel is dan heb je waarschijnlijk heel veel goede excuses waarom het is zoals het is. 'Geen tijd om op te ruimen' zal wel boven aan je lijst staan. Tot 'ik heb structuur in de chaos'.

Stop it.

Het is tijd om je omgeving op te ruimen en schoon te maken. Zeker als spullen een emotionele lading hebben. Hoe groter je weerstand hoe groter de emotionele lading kan zijn.

Deze maand is het nog redelijk rustig. Vanaf september loopt de werkdruk vaak weer op.

Ruim je emotionele en mentale rommel op en verminder hiermee je stress.

  • Begin met 1 stapel, 1 kast of 1 la.
  • Maak stapels: urgent/bewaren/weggooien/weggeven.
  • Bij sommige dossiers en documenten kun je beladenheid voelen of gedachten hebben.
    Adem in
    Koppel dit gevoel of deze gedachte aan het papier
    Shredder of verscheur dit document
    Adem uit.
  • Voel de ruimte die nu ontstaat.
  • Pak de volgende stapel, kast of la.
  • Houd vol tot alles opgeruimd is.
Ook in je computer kun je chaos creeëren door onvoldoende overzicht te hebben. Door je documenten op verschillende plekken in het systeem te hebben staan.

Schoon op en mocht je geen structuur hebben. Begin vandaag met een nieuw systeem.
Breng alleen die documenten in die echt nodig hebt. Deze breng je op die momenten dat je ze nodig hebt over in je nieuwe systeem.
Zo verkrijg je van zelf een scheiding tussen bruikbaar en oud.