Bij dit trefwoord werden de volgende tips gevonden:

Een manier om met onmacht om te gaan.

Onmacht is een gevoel dat opkomt op die momenten dat je geen tot weinig invloed hebt. Vaak gaat onmacht samen met andere emoties. Deze situaties geven veel stress, daar waar je boosheid nog kan uiten door te schreeuwen of gooien en verdriet door te huilen, heeft onmacht nagenoeg geen expressie. Het voelt alsof je geen invloed hebt ma

Een manier om met boosheid om te gaan.

In boosheid kan veel kracht zitten. Verwoestende kracht. Oncontroleerbare kracht. Soms is deze kracht functioneel , meestal maakt deze meer stuk dan nodig is. Daarom wil ik het graag over de kracht van vergeven hebben. Of anders gezegd de zachtheid van vergeven. Deze vorm van vergeven is zacht, maar het effect is heel krachtig. Met deze 4 eenvoud

Een manier om met verdriet om te gaan.

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die geen verdriet kende. Iedereen heeft z’n portie wel gehad. Als hulpverlener kom je in zoveel verschillende situaties terecht dat de kans groot is dat je in talrijke daarvan de emotie van verdriet hebt ervaren: een slachtoffer dat (onnodig) lijdt, of alles kwijt is geraakt; op plaatsen waar schrijnende

Een manier om met walging om te gaan.

Waarom walging? Omdat deze emotie - naast boosheid, onmacht en verdriet - in het rijtje hoort van de veel voorkomende emoties van hulpverleners. Walging heeft als functie dat je geen lichamelijk contact maakt met ziektekiemen die afkomstig zijn van anderen of je omgeving. Een

Een manier om met angst om te gaan.

Angst heeft een belangrijke functie: het zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt in bedreigende situaties je de gelegenheid geeft om te vechten of vluchten.  Ik hoef niets te vertellen over reële angsten, jouw lichaam weet heel goed hoe het daarop moet reageren en handelen. Hier geef ik je een tip hoe je van irreële angsten af kunt kome

Een manier om met schuldgevoel om te gaan.

Schuldgevoelens knagen en kosten je heel veel energie. Ze gaan samen met veel herhalende gedachten. ‘Had ik maar…’. ‘Als ik het nu anders had gedaan….’. ‘Had ik niet beter….’. Je bent net een hamster in een tredmolen.Onderzoekers schatten dat mensen ruwweg twee uur per dag een milde vorm van schuldgevoel ervaren, v

Een manier om met faalangst om te gaan.

Faalangst betekent letterlijk dat men bang is om te falen of te mislukken. Faalangst is de spanning of angst die je voelt als je een prestatie moet leveren en/of beoordeeld wordt (of denkt beoordeeld te worden).De faalangst die vaak bij geüniformeerde hulpverleners  steeds vaker voorkomt is na een doorgemaakte burn-out. Langdurige emoti

Een manier om met teleurstelling om te gaan.

Een vriend van me vertelde dat hij een opdracht niet had gekregen en daar een week teleurgesteld over was. Hij kon de hele week niets uit zijn handen krijgen. Een collega vertelde dat hij zwaar teleurgesteld was in zichzelf Een Officier van Dienst deed uit de doeken dat hij zich al jaren niet gehoord voelt en zich alleen nog maar teleurgeste

Emotieregulatie

Emoties zijn hersenfuncties die als doel hebben om je te helpen overleven door belangrijke informatie te signaleren en vervolgens een reeks lichamelijke processen in gang te zetten die het mogelijk maken om adequaat op deze informatie te reageren. Zoals bij dreigend gevaar je vluchtrespons geactiveerd wordt in de hersenen, waarbij hormonale

Depressie na een heftige gebeurtenis.

Of een gebeurtenis heftig is kun je pas na 6 tot 8 weken zeggen. Ons lichaam heeft een zelf-helend vermogen en vindt na enige tijd zijn balans weer. Soms was de gebeurtenis helemaal niet zo heftig maar heeft één moment je behoorlijk geraakt. Verschillende verschijnselen kun je in de eerste weken  ervaren. Je beleeft minder plezier aan de d

Waarom vinden wij mensen agressief gedrag lastig?

Het reptielenbrein.Op het moment dat je agressief bent, zal je reptielenbrein geactiveerd zijn. Het hele systeem van vechten, vluchten of bevriezen staat aan. Je oerdrift wil niets anders dan overleven of beschermen. Je laat je tanden zien of je vecht om te verdedigen wat van jou is. Deze oerdrift gaat gepaard met oer-energie gecombineerd met

De kracht van benoemen.

Op momenten dat je je gevoel of gedachte benoemt neemt deze in kracht af. In je hoofd kan deze groot, onoverzichtelijk en verontrustend zijn maar zodra je deze (tegen iemand) uitspreekt, gaat de beladenheid eraf. Komt er rust en ruimte om anders met de onrust in je hoofd om te gaan. Deze vijf vragen kunnen je helpen om je minder te identifi

Het tegenovergestelde doen.

Het lijkt heel gemakkelijk als ik je vraag het tegenovergestelde te doen. Toch lukt het maar weinigen om deze vaardigheid toe te passen. We vervallen nog vaak in wat we toch al deden en kunnen daarover gefrustreerd raken.Nu daag ik je uit om bij emotionele heftige gevoelens het tegenovergestelde te gaan doen. Als je heel boos bent, juist rustig te blijven. Als je heel verdrietig bent, juist meer een vriendelijk gemoed te hebben. Als je somber bent en je de nei

Hoe krijg ik grip op mijn emotie?

De kunst is om je zinloze gevechten met vervelende gedachten, gevoelens en emoties te staken. Dan lukt het je om je aandacht te richten op zaken die echt belangrijk zijn in het leven. De kern is dat vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaan van een vitaal en waardevol leven.Volgen

Vooruitzichttheorie.

Angst voor de toekomst. Hoe bang ben jij voor aanslagen en onheil? Deze angst maakt dat je je anders gaat gedragen of bepaalde activiteiten niet meer onderneemt. Je bezoekt geen festivals meer of je reist niet meer per openbaar vervoer. Elke onderneming kost je energie en stress, je onbevangenheid is weg.Volgens de theorie van Kahnem