Bij dit trefwoord werden de volgende tips gevonden:

Rust in je hoofd

Mijn hoofd zit vol met gedachten, de hele dag door komen en gaan gedachten. Leuke, creatieve, lieve, oordelende, somber makende, angst inboezemende en remmende gedachten. Een groot deel van mijn angsten is niet ontstaan op basis van mijn ervaringen, zoals je wel eens leest. Mijn huis is nog nooit afgeb

Worries are....

‘Worries are meditation on shit’ hoorde ik laatst. En dat is net zo geestig als dat het waar is: als je veel zorgen hebt kun je daar dagelijks over malen. Vaak kun je de slaap niet vatten en lig je daar je gedachten te herhalen. Ik realiseer me dan dat er eigenlijk nooit nieuwe gedachten bijkomen. Nee, het is herkauwen van zinnen waarvan ik de

Rust in je hoofd voor het slapen.

Je pieper gaat en je ontvangt een melding van een woningbrand. Verder niet zo heel bijzonder. Bij het aanrijden zie je dat de bewoner net door het personeel van de ambulancedienst wordt onderzocht. Ondertussen verneem je van de meldkamer dat de bewoner is overleden. Een collega had zijn eerste uitruk en was erg geschrokken.

Controle over je eigen radio.

Gedachten, waar komen ze vandaan? Wie maakt ze en zorgt dat ze mijn aandacht krijgen?  Sommigen zeggen dat ze ontstaan door de informatie die wij via onze zintuigen tot ons krijgen. Ik weet niet  of dat waar is. Eigenlijk is het belangrijker rust in je hoofd te krijgen op die momenten dat jij dat nodig hebt. Zodra je gedachten gaan m

Meer rust met water & zeep

Als geüniformeerde hulpverlener moet je weleens hele lastige beslissingen nemen; beslissingen, waarvan sommige nog uren na het incident behoorlijk wat twijfel kunnen geven in je gedachten. “Had ik niet eerder moeten opschalen?” “Had ik niet beter toch voor die andere strategie moeten kiezen?” Maar ook de dagelijkse beslissingen kun

Stop piekeren met deze ene vraag.

Onderzoek van Yale (zie link onderaan de blog) bewees dat piekeren leidt tot depressie, alcoholisme, eetziektes, hartaandoeningen en tot disfunctionele oplossingen voor je piekeren. Wat je doet als je piekert is bezig zijn met iets uit het verleden of iets dat nog moet gebeuren in de toekomst en de gedachten gaan zelden over het nu. Daarnaast

Efficiënt piekeren.

Soms verkeer je in een situatie waarin jouw zorgen dagelijks je gedachten kruisen, tussen alle dagelijkse taken door, voor je gaat slapen en direct bij het ontwaken. Of dit nu financiële, relationele of fysieke zorgen zijn, ze kosten veel tijd en energie.  1 pomodoro per dag voor je mentale shit, brengt je leven sn

Koppel en zet het in beweging.

Sinds ik regelmatig mijn gedachten voorbij laat bewegen als wolken in de lucht ervaar ik meer rust. Ik hang aan iedere wolk mijn zorgen, emoties of oordelen en zie hoe deze mijn gezichtsveld verlaat. Ik hoef me niet meer te identificeren met alle woorden en beelden in mijn hoofd. Sommige wolken bewegen langzaam en andere vliegen door de lucht. Soms

Meer rust met immediate returns.

Na 2 uur suppen aan de kust van Scheveningen ben ik me bewust dat ik in die 2 uur geen moment gedachten heb gehad. Geen zorgen over mijn revaliderende vader of werk. Geen "Wat ga ik straks doen" of "Wat heb ik vorige week gedaan of gelaten". Complete stilte, rust, ruimte en vrede. Ik realiseer me nu dat ik dit ook tijdens het waterskiën en windsurf

Rustiger in 3 minuten

Op het moment dat je pieper gaat. Op het moment dat een lastige ouder binnen komt lopen. Op het moment dat je in paniek raakt. Op het moment dat je met agressief gedrag te maken hebt verhoogt je hartslag, versnelt je ademhaling en neemt de adrenaline in je bloed toe. Afhankelijk van hoe lang je blootgesteld bent aan de situatie, zakken deze fysie

De kracht van negatief denken.

Als iemand je een ervaring vertelt die nogal emotioneel is of vervelend zeggen we vaak dat het wel goed komt. Of je hoort dat de ander bang voor iets is of onzekerheid voelt dan zeggen we vaak: “Het valt vast wel mee’. Moeiteloos verdraaien we het negatieve voor iets positievers. Mogelijk maak je nog een tussenstap door te zeggen: ‘Wa

Post-it's

Vorige week werd ik me weer bewust van wat ik ‘Post-it’s’ noem. Gruwelijke verhalen van hulpverleners en anderen met allerlei details of zonder details. En wat doet mijn brein? Die maakt er plaatjes van en slaat deze op in de grote database van mijn hersenen. Met kleur, smaak, geur en geluid. Bam, zo in mijn brein. Voor ik naar bed ga zie ik

Geloof niet alles wat je denkt.

Denken is nodig om efficiënt te handelen en te functioneren. Denken is een respons van het geheugen; als je je de weg naar huis niet meer herinnert dan zou je niet thuis komen. Denken dient voor honderd procent op objectieve wijze te worden gebruikt voor als je met iets technisch bezig bent, als je autorijdt of je werk doet.Maar het

De kracht van benoemen.

Op momenten dat je je gevoel of gedachte benoemt neemt deze in kracht af. In je hoofd kan deze groot, onoverzichtelijk en verontrustend zijn maar zodra je deze (tegen iemand) uitspreekt, gaat de beladenheid eraf. Komt er rust en ruimte om anders met de onrust in je hoofd om te gaan. Deze vijf vragen kunnen je helpen om je minder te identifi

4 Minuten oogcontact.

‘Vier minuten oogcontact brengt mensen dichter bij elkaar dan wat dan ook.’ Arthur Aron. Rapport is belangrijk, met je aandacht bij de ander en niet bij jezelf zijn. Niet bij jouw mening, verhaal

Vervelende beelden loslaten.

Alle indrukken die je opdoet worden door middel van plaatjes in je geheugen opgeslagen. Deze plaatjes bevatten beeld, geluid, gevoel, geur en smaak. Dit worden hoofdmodaliteiten genoemd. Je impressie wordt gecodeerd, geordend en krijgt een bepaalde betekenis. De meeste situatie leveren neutrale plaatjes op die dan in je geheugen worden opgeslagen.

Zelfobservatie.

  Bij zelfobservatie is het de bedoeling dat je jezelf waarneemt. Je neemt een paar minuten de tijd om naar jezelf te kijken. Niet in de spiegel maar naar je gedachten, je gevoel of je lichaam. Wat denk je allemaal? Wat voel je allemaal? Wat neem je waar in je lichaam? Voelt het druk

Hoe ben jij geprogrammeerd?

Niemand komt er onder uit. Iedereen heeft hiermee van doen. We zijn allemaal geconditioneerd, of dit nu functioneel is of niet. Ons brein is gevuld met informatie over oude gebeurtenissen. Oude herinneringen waar iedere nieuwe situatie op afgestemd wordt. De nieuwe situatie wordt langs de meetlat van oude herinneringen gehouden en deze worden me

Vooruitzichttheorie.

Angst voor de toekomst. Hoe bang ben jij voor aanslagen en onheil? Deze angst maakt dat je je anders gaat gedragen of bepaalde activiteiten niet meer onderneemt. Je bezoekt geen festivals meer of je reist niet meer per openbaar vervoer. Elke onderneming kost je energie en stress, je onbevangenheid is weg.Volgens de theorie van Kahnem

Visualisatie boom

Voor alle gevallen dat je voor je gevoel met je aandacht teveel bij de ander bent of dat de ander teveel onder je huid zit. Kun je de volgende oefening doen.Vind een plek waar je even rustig kunt zijn, of voor je gaat slapen. Stel jezelf voor als een grote boom. Je kiest in welk jaargetij de boom zich bevindt. In deze boom zit

Sanddorn Balancing

8 minuten ontspannen terwijl je naar dit filmpje kijkt. Blijf rustig in en uitademen.